Sportlogic

Mos Nicolae iubeste copiii, sportul si… pe copiii care fac sport

In Comunitate, Economia sociala, Economia sportului, Sport si societate, Sportul si politica on Decembrie 5, 2012 at 11:15 PM

Decembrie este luna faptelor frumoase, iar astazi este Mos Nicolae!!! –  Iata cum sportul poate contribui pentru ca 28000 de ursuleti de plus sa ajunga la copii defavorizati. Evenimentul a avut loc in timpul unui un meci de hochei in Calgari – Canada.

Lansarea ursuletului de plus – Teddy Bear – 2012 – Calgary Hitman

In 3 zile peste 500000 de vizualizari!

…Este ceea ce numim o operatiune de comunicare – know how adevarat – peste jumatate de milion audienta publica online, 30000 de participanti platitori la eveniment (intre 100 si 300 de dolari canadieni locul),  fara sa punem la socoteala transmisia televizata probabil vreo 10 milioane de spectatori si dublul in dolari din retetele (veniturile) din publicitate… Toate acestea fara sa se cheltuiasca un cent, ci dimpotriva, cu un castig maxim pentru comunitate.

_____________________________

In clipul propus la inceputul acestui articol avem un exemplu despre cum un „happening” inteligent poate face ca sportul sa ajute simultan la stimularea economica (prin consum) si la indeplinirea diverselor functii sociale, umanitare, etc.

La o data fixata, intr-o etapa a lunii decembrie din campionatul NHL, are loc intalnirea intre Oil Kings din Edmonton si Calgary Hitmen – fosta Calgary Flames, echipa de legenda – ambele din provincia Alberta Canada. Cu ocazia acestui super-derby atat local cat si international (este singura provincie/stat care are doua echipe in franciza NHL), in momentul inscrierii primului gol, suporterii celor de la Calgary Hitmen (dar si cei din Edmonton) arunca ursuleti de plus in arena. Odata colectati acestia vor fi donati  unei asociatii – Mos Gerila Anonim (Santa Klaus Anonymous) – care cu ocazia sarbatorilor de iarna ii va distribui la randul sau copiilor din familii defavorizate, orfelinate, etc. .

Teedy Bear – un banal ursulet de plus, are o reputatie, o functie si o semnificatie a sa aparte; ursuletul Teddy este acela care consoleaza sufletele suparate, triste si insingurate.  Este jucaria pe care in mod clasic o inmanam copiilor atunci cand plang…  Este un talisman al consolarii, afectiunii si compasiunii. Ratiunea actiunii initiale, devenita ulterior eveniment (de tip happening) cu tenta umanitara, are la baza un gest cu semnficatie ironica care se pastreaza inca – aceea de a consola adversarul care tocmai a primit gol. Adversarului care plange i se ofera spre consolare sau pentru a-l linisti un Teedy Bear – un ursulet de plus.  Ce alta ironie mai educata, mai subtila, mai dezarmanta, mai puternica, mai civilizata, mai ieftina si mai utila,  poti lansa la adresa adversarului ingenunchiat care cu siguranta nicicand nu va arunca sau raspunde cu pietre si capuri in gura, daca agresiunea initiala nu este „decat” o ploaie de ursuleti de plus…  Si ce impact psihologic are o astfel de manevra in timpul unui meci!? Aproape ca le toarna „plumb in… patine” adversarilor. Ce diferenta intre a arunca ursuleti de plus si brichete sau sticle de bere!?

Pentru ca o astfel de operatiune sa fie incununata de succes este esential ca iubitorii sportului, suporterii echipelor sa „joace jocul”; iar canadienii sunt adevarati iubitori ai sportului, implicit ai excelentei si de obicei intra in joc fara ezitare… Bine inteles daca jocul nu este unul pentru prosti.

Eram in Canada in 2004, cand Calgary Flames a castigat finala intr-un meci dement contra celor de la Tampa Bay (Roosters cred ca se chemau la epoca respectiva). Este greu sa ne imaginam, chiar si vizionand reportaje sau diverse materiale video, ce energie degaja astfel de evenimente – adevarate ocazii de consolidare a sentimentului national sau comunitar, de sarbatoare si de ce nu, si de „incurajare” a economiei de consum. Cei care au prins momentul Steaua isi mai amintesc. Sunt convins ca poporul aproape  ca-l iertase pana si pe Ceausescu timp de cateva luni. Diferenta consta in faptul ca aici vorbim despre un meci de etapa iar  noi abea daca reusisem sa ne descatusam cat de cat dupa castigarea Cupei Campionilor Europeni. Bine-inteles ca euforia se manifesta la o scara mai redusa, dar energia sa influenteaza si ritmeaza viata intregii comunitati… Si chiar nu vorbim doar despre urcatul pe masini si spartul geamurilor.

Daca cei din Calgary ar fi pierdut, cu siguranta efectul ar fi fost cam acelasi, eventual poate ceva-ceva mai „stins”! De fapt imaginile vorbesc de la sine – distractia incepe in momentul in care Calgary Hitmen inscrie primul gol al meciului. Ce se intampla dupa, nu mai conteaza! Credeti ca dupa un asemenea moment, mai pleaca cineva suparat acasa daca echipa sa pierde meciul!? Nu (!), toata lumea merge sa sarbatoreasca ceva; daca nu victoria atunci un gol sau izbanda goon-ului local (batausul echipei) care l-a demolat pe cel al adversarilor… Fiecare echipa de hochei il are pe al sau, iar cei din Calgary prin traditie au cei mai redutabili „gooni” din NHL. De altfel confruntarile dintre „goons” sunt veritabile „partide in partida”, pe care spectatorii le asteapta cu sufletul la gura. Platesti pentru un meci de hochei si ai parte si de cateva reprize de box sau MMA.

Ce trebuie retinut este faptul ca solidaritatea, coeziunea sociala, sentimentul apartenentei la o comunitate si pofta de sarbatoare sau de petrecere nu trebuie sa fie conditionate de rezultatul unui meci sau competitii, ci este o trasatura/ caracteristica intrinseca –  culturala si afectiva – proprie unei societati, comunitati, grup si indivizilor care o alcatuiesc. Ati ghicit; vorbim despre vibratie comuna, despre descatusare si cred ca si despre…. educatie!

…Dar haideti sa uitam vorbele prea serioase si sa ne intoarcem la zilele de sarbatoare pe care ne pregatim sa le intampinam cum putem mai bine. Nu-i utiati pe cei tristi, insingurati, care au poate nevoie de consolare, compasiune, de un ursulet de plus. In loc de Teddy Bear, cumparati-le lor si celor dragi un articol pentru sau de sport (desi distribuitorii de articole nu par dispusi sa sprijine miscarea sportiva nationala, dar sa le aratam obrazul nu cred ca ar strica), pentru ca copiii care fac sport arareori ii veti vedea tristi si insingurati.

Daca nu, uitati-va in jurul vostru si cu siguranta veti gasi o modalitate de a-l ajuta pe mos Nicolae sa-si arate dragostea pentru sport; un copil, un adolosecent – un sportiv sau o  asociatie care are nevoie de ajutorul vostru. Daca nu stiti una, avem chiar noi ce sa va propunem; la Clubul RC – NMS  exista 10 copii din Podul Iloaie care nu au bani sa vina la antrenamentele de rugby  care se tin de 2 ori pe saptamana la Iasi… Luati-le un abonament de transport in comun… Este doar un exemplu (nici macar o sugestie) pentru cei care nu stiu de unde sa inceapa sau de ce capat sa apuce problema. Nu stim, vedeti si voi…

Un Mos Nicolae fericit si Doamne ajuta!… >> Va urma>>

– O-O Flo –

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: